Ruisleipä on suomalaista kansallisruokaa

Ruisleipä on suomalaisille rakas ruoka, joka on monissa äänestyksissä valittukin maamme ehdottomaksi kansallisruuaksi. Ulkomailla ollessaan hyvin moni suomalainen kaipaa ruisleipää, jota ei saa aivan yhtä helposti kotimaamme rajojen ulkopuolelta. Suomessa ruisleipää kuitenkin on tarjolla melkeinpä kaikkialla, missä leipätuotteita vaan on myynnissä. Ruista on viljelty kuitenkin maailmallakin jopa 11 000 vuoden ajan, sillä sen on arvioitu saaneen alkunsa jo silloin Lähi-Idän alueella.

4410880380_1a45d218bc_bEurooppaan ensimmäistä kertaa levitessään ruis oli ensin vain alaluokkaisten ravintoa, sillä paremmassa asemassa olevat nauttivat mieluummin vehnätuotteista. Keskiajan aikoihin ruis alkoi levitä eri puolilla Eurooppaa ja pohjoisessakin se otettiin mieluusti vastaan, sillä ruista on helpompi kasvattaa myös karummissa olosuhteissa. Suomessa ruista on viljelty jo rautakauden lopulta alkaen, ja se oli suosittua syötävää kaikkialla muualla maassa paitsi Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapin seudulla. Lopulta rukiista tuli pysyvä osa suomalaista ja pohjoismaista ruokakulttuuria ennen kaikkea siksi, että siitä valmistettu leipä säilyi huomattavasti paremmin kuin vehnästä valmistettu leipä.

Leivänystävät ovat viime aikoina yhä enemmän ja enemmän kääntyneet terveellisempien vaihtoehtojen puoleen. Siinä missä vielä 90-luvulla ostettiin runsain määrin valkoista vehnäpaahtoleipää, valitsee yhä useampi kaupan hyllyllä terveellisemmän vaihtoehdon. Ruisleipä on kautta aikain ollut suosittu leipä meillä Suomessa, mutta maailmalla on myös havahduttu viime vuosina ruisleivän monipuolisiin terveysvaikutuksiin. Voidaankin jo puhua maailmalla jonkinlaisesta ruisleipäbuumista. Mikäli kuitenkin kärsii keliakiasta, ei ruisleipää silloin voida pitää varteenotettavana vaihtoehtona, sillä ruis on yksi gluteenia sisältävistä viljoista.

Ruis on äärimmäisen terveellisenä pidetty viljakasvi, joka on täynnä ravintoaineita ja terveysvaikutuksia. Ruis sisältää runsaasti kuituja, joten pari ruisleipäviipaletta on tarpeeksi kattamaan yli kolmanneksen päivän kuidunsaantisuosituksesta. Kuituja syömällä ruuansulatusjärjestelmä toimii paremmin. Lisäksi kuitupitoisen ruokavalion sanotaan auttavan painonhallinnassa ja monet tutkimukset osoittavat, että ruisleipää syömällä on helpompi pudottaa painoa kuin vehnäleipää syömällä. Yksi syy tälle on se, että ruisleipä pitää kylläisyyden tunteen yllä pidempään. Usein ruisleipää on erilaisissa tutkimuksissa vertailtu esimerkiksi vehnästä valmistettuun leipään, ja sen kohdalla on havaittu, että vehnäleipään verrattuna ruisleipää syöneen näläntunne pysyy loitolla kauemmin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *